June 15, 2012

Til et godt formål (For a Good Cause)

Jeg har ofte sett at bloggere driver med syprosjekter til gode formål og tenkt at det hadde vært fint å bidra. Og nå har jeg jammen gjort det! Formålet er en sommerleir for ungdomsjenter som er i fostersystemet i Arizona, USA. De skal ha pysjamasparty første kvelden og trengte putetrekk. Ganske greit tenkte jeg, og meldte at jeg kunne lage 2.

I have often seen bloggers sewing for a good cause and thought that I'd like to participate. And now I have! The cause is a summer camp for teenage girls that live in foster care in AZ. They are having a pajamaparty on their first night at camp and needed pillow cases. Fair enough, I thought, and signed up to make 2.

De ba om putetrekk i sterke farger og som ville passe til jenter i alderen 12-15 år. Hmmm... Kan ikke si at jeg syr så mye for tenåringer. Men stoff i sterke farger har jeg! Den første puten kaller jeg "When You Wish Upon a Star" og mønsteret kom av seg selv da jeg fant blått og gult stoff med stjerner på. Til den andre valgte jeg ut stoff i regnbuens farger, men det tok litt tid før jeg bestemte meg for design. Jeg ville ikke at det skulle se ut som en regnbue. Jeg kaller puten "Somewhere Over the Rainbow".

They asked for pillow cases in bright colors and appropriate for ages 12-15. Hmmm... Can't say I do a lot of sewing for teens. But I do have some bright fabrics. The first pillow is called "When You Wish Upon a Star" and the pattern was obvious to me when I found blue and yellow fabric with stars. For the other one I chose rainbow colors, but it took me a while to decide on the design. I didn't want it to look like a rainbow. I call it "Somewhere over the Rainbow".
TRAC pillows mosaic

Som dere ser, sydde jeg på en miniutgave av blokken på baksiden for å gjøre putene litt mer interessante. Jeg syns faktisk det var mest morsomt å lage de små utgavene, så jeg føler på meg at jeg kommer til å lage en miniatyrquilt i nærmeste fremtid. Jeg må også innrømme (dersom dere ikke la merke til det med en gang) at jeg rotet til log cabin-mønsteret på fremsiden av pute nr 2, men jeg tror ikke jenta som får den vil merke det...

As you can see, I made miniature blocks to put on the back side of the pillows to add some interest. This was actually the part I enjoyed the most, so I have a feeling a mini quilt is in my future. I have to admit (if you didn't already notice) that I messed up the log cabin pattern on the front of pillow nr 2, but I don't think the recipient will know this...

Så da er putene emballert og må bare leveres på nærmeste postkontor. En god gjerning utført og jeg håper at jentene liker putene og har det gøy på sommerleir.

Now the pillows are wrapped and ready to send. A good deed done, and I hope the girls enjoy the pillows and their time at camp.


Ha en riktig god helg!/Have a great weekend!
Marit

No comments:

Post a Comment

I love comments! Kind words, helpful tips, just a hello or share your thoughts - let me know you've visited!